تاریخ : دو شنبه 11 شهريور 1398
نویسنده : محمد حسین حیدری


|
امتیاز مطلب : 7
|
تعداد امتیازدهندگان : 2
|
مجموع امتیاز : 2
تاریخ : دو شنبه 11 شهريور 1392
نویسنده : محمد حسین حیدری

سلام ببینید این سایت تعقیر کرد برای ورود به سایت بر روی بنر دانلوددروس وازمونهای انلاین کلیک کنید


|
امتیاز مطلب : 4
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ : چهار شنبه 4 ارديبهشت 1392
نویسنده : محمد حسین حیدری

 clip_image002.gif (480×250)


|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ : شنبه 10 فروردين 1392
نویسنده : محمد حسین حیدری

برای دریافت فایل مربوط به کاربرد عدسی ها کلیک کن


|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
موضوعات مرتبط: همه چیز در مورد فیزیک فیزیک , ,
تاریخ : شنبه 10 فروردين 1392
نویسنده : محمد حسین حیدری

ازمون شماره ی2نوروزی 

به ادامه مطلب مراجعه کنید


|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
موضوعات مرتبط: ریاضی , ,
تاریخ : جمعه 9 فروردين 1398
نویسنده : محمد حسین حیدری


|
امتیاز مطلب : 5
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ : جمعه 9 فروردين 1392
نویسنده : محمد حسین حیدری

آزمون اصل شمارش را دانلود کنید

فایل PDF است



 



 


|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
موضوعات مرتبط: ریاضی , ,
تاریخ : جمعه 9 فروردين 1392
نویسنده : محمد حسین حیدری

بازی و سرگرمی قسمت 2

 

 


|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ : پنج شنبه 8 فروردين 1392
نویسنده : محمد حسین حیدری

«آلبرت انيشتين» در چهاردهم مارس 1879 در شهر «اولم» واقع در ناحيه «ورتمبرگ» آلمان متولد شد. وقتي كه آلبرت يك ساله بود، خانواده وي از اولم عازم مونيخ گرديدند. پدر آلبرت، هرمان انيشتين، كارخانه كوچكي براي توليد محصولات الكتروشيميايي داشت و با كمك برادرش كه مدير فني كارخانه بود، از آن بهره برداري مي كرد. وي از لحاظ عقايد سياسي با حكومت پروسي ها مخالفت داشت، اما امپراتوري جديد آلمان را ستايش مي كرد و صدر اعظم آن « بيسمارك » و ژنرال « مولتكه » و امپراتور پير يعني « ويلهم اول» را مورد تجليل قرار مي داد. مادر انيشتين كه پائولين كوخ نام داشت، بيش از پدر زندگي را جدي مي گرفت و از احساسات هنرمندانه اي برخوردار بود.
آلبرت كوچولو به هيچ عنوان كودك اعجوبه اي نبود و حتي مدت زيادي طول كشيد تا سخن گفتن را بياموزد؛ بطوريكه پدر و مادرش وحشت زده شدند كه مبادا فرزندشان ناقص و غيرعادي باشد. اما بالاخره شروع به حرف زدن كرد، ولي غالباً ساكت و خاموش بود و هرگز بازيهاي عادي كودكان را دوست نداشت. تحصيلات ابتدائي خود را طبق تعاليم كاتوليك گذراند و از آن لذت فراوان برد و حتي در دروسي  كه به شرعيات و قوانين مذهبي كاتوليك بستگي داشت، چنان قوي شد كه توانست در هر مورد كه همشاگردانش قادر نبودند به سوالهاي معلم جواب دهند، به آنها كمك كند. انيشتين جوان در ده سالگي مدرسه ابتدائي را ترك كرد و در شهر مونيخ به مدرسه متوسطه « لوئيت پول» وارد شد.
 
ذوق هنري
ذوق هنري انيشتين چنان بود كه وقتي در سن پنج سالگي، پدرش قطب نمايي جيبي را به او نشان داد، خاصيت اسرار آميز عقربه مغناطيسي تأثير عميقي بر وي گذاشت. زماني كه انيشتين پانزده ساله بود، حادثه اي اتفاق افتاد كه جريان زندگي او را به سمت جديدي سوق داد. پدر او در كار تجارت با مشكلاتي مواجه شد و صلاح را در آن ديد تا كارخانه خود را در مونيخ بفروشد و جاي ديگري را براي كسب و كار خود ترتيب دهد. از آن جا كه وي خوش بين و علاقمند به كسب لذت بود، تصميم گرفت به كشوري مهاجرت كند كه زندگي در آن با سعادت بيشتري همراه باشد و به اين منظور، ايتاليا را انتخاب كرد و در شهر ميلان مؤسسه مشابهي را ايجاد نمود. هنگاميكه وارد شهر ميلان شدند، آلبرت به پدر خود گفت كه قصد دارد تابعيت كشور آلمان را ترك گويد، اما آقاي هرمان به وي تذكر داد كه اين كار زشت و نابهنجار است.
 

دوران دانشجويي
در اين دوران، مشهورترين مؤسسه فني در اروپاي مركزي به استثناي آلمان، مدرسه دارالفنون سوئيس در شهر زوريخ بود. آلبرت در امتحان ورودي اين مؤسسه شركت كرد، ولي بخاطر اينكه درعلوم طبيعي اطلاعات وسيعي نداشت، پذيرفته نشد. با اين حال، مدير دارالفنون زوريخ تحت تأثير اطلاعات وسيع او راجع به رياضيات واقع شد و از وي درخواست كرد تا ديپلم متوسطه اي را كه براي ورود به دارالفنون لازم است، در يك مدرسه سوئيسي بدست آورد و او را به مدرسه ممتاز شهر كوچك « آرائو » كه با روش جديدي اداره مي شد، معرفي كرد. وي بعد از يك سال اقامت در مدرسه مذبور، ديپلم لازم را بدست آورد و در نتيجه، بدون امتحان در دارالفنون زوريخ پذيرفته شد. با اين كه درس هاي فيزيك دارالفنون از هيچ گونه عمق فكري برخوردار نبود، اما حضور در آنها آلبرت را تحريك كرد تا آثار استادان كلاسيك فيزيك نظري از قبيل بولترمان، ماكسول و هوتز را با حرص عجيبي مطالعه كند. آلبرت درست در اواخر قرن 19، تحصيلات خود را به اتمام رساند و با مسأله مهم كسب شغل مواجه گرديد. از آنجا كه نتوانست مقام تدريس در مدرسه پلي تكنيك را بدست آورد، تنها راه باقي مانده اين بود كه چنين شغل و مقامي را در يك مدرسه متوسطه جستجو كند.
در سال 1910 ، آلبرت بيست و يك سال داشت و تابعيت سوئيس را بدست آورده بود. وي داوطلب شغل معلمي خصوصي گرديد و پذيرفته شد. انيشتين از كار خود راضي بود؛ چرا كه مي توانست به پرورش جوانان بپردازد، اما بزودي متوجه شد كه معلمان ديگر نيكي را از او ضايع و فاسد مي كنند و اين شغل را ترك كرد. بعد از مدتي، در دفتر ثبت اختراعات مشغول به كار شد و به شهر« برن» انتقال يافت. كمي بعد از انتقال به شهر برن، با ميلواماريچ همشاگردي قديم خود در مدرسه پلي تكنيك ازدواج كرد و حاصل آن دو پسر بود كه اسم پسر بزرگتر را آلبرت گذاشتند. كار انيشتين در دفتر اختراعات خالي از لطف نبود و حتي بسيار جالب به نظر مي رسيد. او وظيفه داشت، اختراعاتي را كه به دفتر مذبور مي آوردند، مورد آزمايش اوليه قرار دهد. شايد تمرين در همين كار موجب شده بود كه وي با قدرت خارق العاده و بي مانند، بتواند نتايج اصلي و اساسي هر فرض و نظريه جديدي را به سرعت درك و استخراج كند؛ چرا كه انيشتين به قوانين كلي فيزيك علاقه داشت و به حقيقت درصدد بود تا ميدان وسيع تجارت را به وجهي منطقي استنتاج كند.
در اواخر سال 1910 كرسي فيزيك نظري در دانشگاه آلماني پراگ خالي شد. انتصاب استادان اين قبيل دانشگاهها طبق پيشنهاد دانشكده بوسيله  امپراتور اتريش انجام مي گرفت كه معمولاً حق انتخاب خويش را به وزير فرهنگ واگذار مي كرد. تصميم قطعي براي انتخاب داوطلب، قبل از همه، برعهده فيزيكداني به نام « آنتون لامپا » بود و او براي انتخاب استاد، دو نفر را مد نظر داشت كه يكي از آنها « كوستاويائومان» و ديگري « انيشتين» بود. يائومان اين پيشنهاد را رد كرد و انيشتين پس از كش و قوس هاي فراوان، اين مقام را پذيرفت. دو ويژگي  انيشتشن موجب شد كه استاد زبردستي گردد : نخست اينكه، علاقه  فراواني داشت تا براي عده بيشتري از همنوعان خود و بخصوص كساني كه در حول و حوش او مي زيستند، مفيد باشد. ويژگي دوم، يعني ذوق هنريش، وي را وا مي داشت كه افكار عمومي خود را به نحوي روشن و منطقي مرتب سازد. از سوي ديگر، روش تنظيم آنها به نحوي بود كه چه خود او و چه مستمعان از نظر جهان شناسي نيز لذت ببرند.
 
عزيمت از پراگ
انيشتين در مدتي كه در پراگ تدريس مي كرد، نه تنها نظريه جديد خود را بنا نهاد، بلكه با شدت بيشتري، نظريه خود درباره  كوآنتوم  نو را كه در شهر برن شروع كرده بود، توسعه داد. با همه اين تفاصيل، انيشتين به دانشگاه پراگ اطلاع داد كه در خاتمه دوره تابستاني سال 1912 اين دانشگاه را ترك خواهد كرد. عزيمت ناگهاني انيشتين از پراگ، سر و صداي زيادي را در اين شهر بوجود آورد. در سر مقاله بزرگترين روزنامه  آلماني شهر پراگ نوشته شد :
« نبوغ و شهرت فوق العاده انيشيتن باعث شد كه همكارانش او را مورد شكنجه و آزار قرار دهند و به ناچار شهر پراگ را ترك كرد ». انيشتين عازم شهر زوريخ گرديد و در پايان سال 1912در سمت استاد مدرسه پلي تكنيك زوريخ مشغول به كار شد. شهرت انيشتين تا بدانجا رسيده بود كه بسياري از مؤسسات و سازمانهاي علمي جهان علاقه داشتند كه وي بعنوان عضو وابسته با مؤسسه ايشان در ارتباط باشد. مقامات رسمي آلمان، سالها كوشش مي كردند كه شهر برلن نه فقط مركز قدرت سياسي و اقتصادي، بلكه در عين حال كانون فعاليت هنري و علمي نيز محسوب گردد؛ بهمين جهت از انيشتين دعوت بعمل آوردند. انيشتين مدت كمي بعد از ورود به برلن، از همسر خويش هيلوا كه از جنبه هاي مختلف با او توافق نداشت، جدا گرديد. هنگاميكه به عضويت آكادمي پادشاهي انتخاب شد، سي و چهار سال سن داشت و نسبت به همكاران خود كه از او مسن تر بودند، بيش از حد جوان مي نمود.
فعاليت اصلي انيشتين در برلن اين بود كه با همكاران خويش و يا دانشجويان رشته فيزيك، درباره كارهاي علمي مصاحبه و مذاكره نموده  و آنها را در تهيه برنامه علمي راهنمايي كند. هنوز يكسال از اقامت انيشتين در برلن نگذشته بود كه در ماه اوت 1914 جنگ جهاني شروع  شد. در طي جنگ جهاني اول ، روزنامه هاي برلن همه روزه از وقايع جنگ و شروع فتوحات ارتش آلمان سخن مي گفتند. در عين حال، انيشتين در منزل خود با دختر عمه خويش الزا آشنايي پيدا كرد. الزا زني مهربان و خونگرم بود و از شوهر مرحوم سابق خود دو دختر داشت؛ با اين حال، انيشتين با او ازدواج كرد. جنگ بين المللي و شرايط معرفت النفسي كه در نتيجه آن بر دنياي علم تحصيل گرديد، مانع از آن نشد  كه انيشتين با حرارت فوق العاده به توسعه و تكميل نظريه ثقل خويش بپردازد و با پيمودن راه تفكري كه در پراگ و زوريخ  در پيش گرفته بود، در سال 1916 توانست نظريه اي براي ثقل ارائه دهد. وي  جاذبه عمومي را بنا نهاد كه به كلي مستقل از نظريه هاي گذشته و از نظر منطقي داراي وحدت كامل بود.
اهميت نظريه جديد به زودي مورد تأييد و توجه دانشمنداني واقع گرديد كه داراي قدرت خلاق علمي بودند. تأييد تجربي نظريه انيشتين، توجه عموم مردم را نيز به شدت جلب كرده بود. از اين پس، ديگر انيشتين مردي نبود كه فقط مورد توجه دانشمندان باشد. به زودي، او نيز همچون زمامداران مشهور ممالك ، بازيگران بزرگ سينما و تئاتر، شهرت عام بدست آورد.
 
مسافرتهاي انيشتين
تبليغات مخالف و حملاتي كه عليه انيشتين مي شد، موجب گرديد كه در تمام ممالك جهان و در همه طبقات اجتماعي، توجه عموم مردم به سوي تئوريهاي او جلب شود. در اين زمان، انيشتين ابتدا به هلند و سپس به كشورهاي چكسلواكي، اسپانيا، فرانسه، روسيه، اتريش، انگليس، آمريكا و بسياري از كشورهاي ديگر سفر كرد. اما نكته قابل توجه اين است كه وقتي انيشتين و همسر او به بندرگاه نيويورك رسيدند، با استقبال شديد و تظاهرات پرشوري مواجه شدند كه به احتمال قوي نظير آن هرگز هنگام ورود يكي از دانشمندان رخ نداده بود .
انيشتين به آسيا و كشورهاي چين، ژاپن و فلسطين سفر كرد و اين خاتمه سفرهاي او بود. وي درسال 1924 بعد از مسافرتهاي متعدد به اكناف جهان، بار ديگر در برلن مستقر گرديد. حملات همچنان بر عليه او ادامه داشت و نظريات او را بعنوان بيان افكار قوم يهود و به سوي فاشيسم مي دانستند. از اين رو، انيشتين به شهر پرينستون در آمريكا رفت. در سال 1936 همسرش الزا از دنيا رفت و خواهر انيشتين كه در فلورانس بود، به شهر پرينستون نزد برادرش آمد. در همين دوران، انيشتين تابعيت كشور آمريكا را پذيرفت. وي در سال 1945 طبق قانون بازنشستگي، مقام استادي مؤسسه مطالعات عالي پرينستون را ترك كرد، ولي اين تغيير سمت رسمي، تغييري در روش زندگي و كار او به وجود نياورد. او كماكان در پرينستون بسر مي برد و در مؤسسه  مذبور به تحقيقات خود ادامه مي داد.

آخرين سالهاي زندگي انيشتين
دوران تحقيق در شهر پرينستون آميخته با اضطراب بود. هنوز ده سال ديگر از زندگي انيشتين باقي مانده بود؛ ليكن اين دوره ده ساله، درست مصادف با عهد بمب اتمي بوده و بشريت، تمرين و آموزش خود را در اين زمينه آغاز نمود. بنابراين، مسأله واقعي كه براي او مطرح شد، موضوع چگونگي پيدايش بمب اتمي نبود.
سرانجام در روز هجدهم آوريل 1955 بزرگترين دانشمند و متفكر قرن بيستم ، پيغمبر صلح و حامي محنت ديدگان جهان، مردي كه احتمالأ همراه با ناپلئون و بتهوون مشهورتر از همه مردان جهان بوده است، در شهر پرينستون واقع در ممالك متحده آمريكاي شمالي از زندگي، تفكر و مبارزه دست كشيد و درگذشت.
در پايان به اظهار نظر برخي از مشاهير درباره  انيشتين مي پردازيم :
«پيشرفتي كه انيشتين درباره طبيعت، نصيب معرفت ما كرد، از قدرت جهان امروز خارج است. فقط نسل هاي آينده مفهوم واقعي آن را درك خواهند كرد». «دكتر هارولددوز، رئيس دانشگاه پرينستون در آمريكا ».
«وي دانشمند بزرگ اين عصر و به واقع يكي از جويندگان عدالت و راستي بود كه هرگز با نادرستي و ظلم مصالحه نكرد».« جواهر لعل نهرو، نخست وزير هند».


|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
موضوعات مرتبط: همه چیز در مورد فیزیک فیزیک , ,
تاریخ : پنج شنبه 8 فروردين 1392
نویسنده : محمد حسین حیدری

نمونه سوال ریاضی سوم راهنمائی مدارس خارج از کشور


|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
موضوعات مرتبط: ریاضی , ,
تاریخ : پنج شنبه 8 فروردين 1392
نویسنده : محمد حسین حیدری

کاری از بچه های مدرسه ی راهنمائی علامه حلی 1


|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
موضوعات مرتبط: ریاضی , ,
تاریخ : پنج شنبه 8 فروردين 1392
نویسنده : محمد حسین حیدری

) تبديل اعداد اعشاری از مبنای۲ به ۱۰

هرعدداعشاری از دوقسمت صحيح وکسری تشکيل شده است برای تبديل اين گونه اعداد ازمبنای۲ به۱۰ کافی است هرقسمت رابه طورمستقل به مبنای ۱۰ تبديل کرده آنگاه نتيجه ها را با هم جمع کنيم ويادرکنار هم بنويسيم.
به ياد داشته باشيد که ارزش اولين رقم بعد از مميزيک عدد در مبنای۲ درتبديل به مبنای۱۰ ، بوده و
ارزشnامين رقم نيزبعد از مميز۲ مي باشد.
مثال: معادل عدد ( ۱۱۱۰ / ۰۱ ۱۱ ) رادرمبناي ۱۰ بدست آوريد.
قسمت صحيح ‍‍‍‍۱۳ = ( ۱۱۰۱ )
قسمت اعشاري ۸۷۵/۰ = ۱۲۵/۰ + ۲۵/۰ + ۵/۰ = ( ۱۱۱۰ )
در نتيجه داريم: ۸۷۵/۱۳ = ( ۱۱۱۰/۱۱۰۱ )

******

 

b ) تبديل اعداد اعشاری از مبنای۱۰ به ۲

مانند حالت قبل دراين روش نيز کافی است هرقسمت رابه طور مستقل به مبنای۲ تبديل کرده ونتايج رابا هم جمع کنيم.تبديل قسمت صحيح کارساده ای است ولی برای تبديل قسمت اعشاری عدددر مبنای۱۰ رابه مبنای۲ کافی است قسمت اعشاری را متواليا درعدد۲ ضرب کنيم پس ازضرب قسمت صحيح حاصلضرب راکه صفر يا يک است به عنوان يک رقم قسمت اعشاری اين تبديل يادداشت می کنيم واين مرحله را ادامه می دهيم.
مثال:عدد (۶۸۴۳/۳۶۷ )را به مبنای۲ ببريد.
۱۰۱۱۰۱۱۱۱ = ( ۳۶۷ )
۱/۰ ۳۶۸۶/۱ = ۲ ضرب ۶۸۴۳/۰
۱۰/۰ ۷۳۷۲/۰ = ۲ ضرب ۳۶۸۶/۰
۱۰۱/۰ ۴۷۴۴/۱ = ۲ ضرب ۷۳۷۲/۰
۱۰۱/۰ ۹۴۸۸/۰ = ۲ ضرب ۴۷۴۴/۰
درنتيجه داريم:
(۱۰۱۰/۱۰۱۱۰۱۱۱۱ ) = ( ۶۸۴۳/۳۶۷)

با تشکر از "مطلب درباره ریاضی"


|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
موضوعات مرتبط: ریاضی , ,
تاریخ : پنج شنبه 8 فروردين 1392
نویسنده : محمد حسین حیدری

بازی میلیونر شوید


تهیه و تنظیم : مهدی باقری دانش آموز راهنمایی استعدادهای درخشان باهنر4 


|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
موضوعات مرتبط: ریاضی , ,
تاریخ : پنج شنبه 8 فروردين 1392
نویسنده : محمد حسین حیدری

اجرای این برنامه ،نیازبه برنامه ی KMpleyar   یا  فلش پلیر10  دارد

پس از دانلود ،یک صفحه سیاه باز می شود و شما در هر جایی از آن کلیک کنید


|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ : پنج شنبه 8 فروردين 1392
نویسنده : محمد حسین حیدری

بازی های جذاب

 

 

 

 

 

 


|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
موضوعات مرتبط: ریاضی , ,
تاریخ : پنج شنبه 8 فروردين 1392
نویسنده : محمد حسین حیدری


آزمون شماره ی 1 نوروزی دوم راهنمایی

 

 


|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
موضوعات مرتبط: ریاضی , ,
تاریخ : جمعه 25 اسفند 1391
نویسنده : محمد حسین حیدری

دانلود کنید 

                              


|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ : پنج شنبه 24 اسفند 1391
نویسنده : محمد حسین حیدری

تما م رسم های دانش اموزان               

                           

     
 
   

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
موضوعات مرتبط: ریاضی , ,
تاریخ : پنج شنبه 24 اسفند 1391
نویسنده : محمد حسین حیدری

چرا ۱ يكه، ۲ دوئه؟

 

  

 

zavieh patugh ir چرا 1 يكه، 2 دوئه؟

 

zavieh patugh ir 1 چرا 1 يكه، 2 دوئه؟

 

zavieh patugh ir 2 چرا 1 يكه، 2 دوئه؟

 

zavieh patugh ir 3 چرا 1 يكه، 2 دوئه؟

 

zavieh patugh ir 4 چرا 1 يكه، 2 دوئه؟

 

zavieh patugh ir 5 چرا 1 يكه، 2 دوئه؟

 

zavieh patugh ir 6 چرا 1 يكه، 2 دوئه؟

 

zavieh patugh ir 7 چرا 1 يكه، 2 دوئه؟


|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
موضوعات مرتبط: ریاضی , ,
تاریخ : پنج شنبه 24 اسفند 1391
نویسنده : محمد حسین حیدری

 

يك محقق علوم رياضي به معادله اي دست يافت كه تاكيد مي

كند در طول ۲۴ ساعت شبانه روز هيچ گاه صداي اذان از روي

كره زمين قطع نمي شود.

به نوشته پايگاه خبري ‘العرب آنلاين’، ‘عبد الحميد الفاضل

’ پژوهشگر اماراتي گفت كه صداي اذان در كره زمين در تمام

شبانه روز قطع نمي شود ودر هر منطقه اي به پايان برسد

بلافاصله در جاي ديگري آغاز مي شود.



وي توضيح داد كه گفتن اذان ۴ دقيقه زمان لازم دارد وزمين داراي

۳۶۰ خط فرضي از قطب شمال به قطب جنوب است كه معادل ۳۶۰ درجه مي باشد. هنگامي كه مثلا ظهر شرعي در خط

يك شروع مي شود ۴ دقيقه طول مي كشد تا ظهر شرعي در خط دو شروع شود و اين مدت معادل زماني است كه در خط يك

اذان گفته مي شود.

به اين ترتيب ۳۶۰ ضربدر ۴ مي شود ۱۴۴۰ كه معادل ۲۴ ساعت است.

كشف علمي ديگري كه با بررسي طول وعرض جغرافيايي زمين

 

 

صورت گرفت نيز ثابت كرد كه شهر مكه مكرمه مركز زمين است.

اين كشف پس از سال ها تحقيقات علمي و با كمك جدولهاي

پيچيده رياضي توسط كامپيوتر صورت گرفت.

‘حسين كمال الدين’ دانشمند مصري كه اين موضوع را كشف كرده است گفت كه وي هنگامي كه
قصد داشت با كمك عمليات پيچيده رياضي در كامپيوتر راهي براي تشخيص قبله در هر نقطه از جهان بيابد به طور تصادفي دريافت كه مي تواند دايره اي با مركزيت مكه كه محيط آن را قاره

ها تشكيل مي دهند كشف كند ودريابد كه مكه مركز زمين است.


|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ : چهار شنبه 23 اسفند 1391
نویسنده : محمد حسین حیدری

برای دانلود پاورپوینت بخش دوم (فصل 3 و 4 و5) زمین زیستگاه ما علوم سوم راهنمایی روی لینک زیر کلیک کنید:

 

 

دانلود پاورپوینت با حجم 5.9 مگابایت


|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ : چهار شنبه 23 اسفند 1391
نویسنده : محمد حسین حیدری

این آزمون شامل تمامی فصل های کتاب علوم دوم راهنمایی است .

                                                     


|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
موضوعات مرتبط: درسی , ,
تاریخ : چهار شنبه 23 اسفند 1391
نویسنده : محمد حسین حیدری

دریافت فایل مربوط به انواع موج کلیک کنید:                                                 

 

                                                     


|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
موضوعات مرتبط: همه چیز در مورد فیزیک فیزیک , ,
تاریخ : چهار شنبه 23 اسفند 1391
نویسنده : محمد حسین حیدری

آزمون ریاضی تیزهوشان دوم راهنمائی


|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
موضوعات مرتبط: ریاضی , ,
تاریخ : سه شنبه 15 اسفند 1398
نویسنده : محمد حسین حیدری


|
امتیاز مطلب : 1
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ : دو شنبه 14 اسفند 1391
نویسنده : محمد حسین حیدری

مثلثات در یک نگاه

پاورپوینتی زیبا برای دانش آموزان و معلمان عزیز


|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
موضوعات مرتبط: ریاضی , ,
تاریخ : دو شنبه 14 اسفند 1391
نویسنده : محمد حسین حیدری

با تکرار این بازی می توانید درس مختصات خود را قوی کنید


|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
موضوعات مرتبط: ریاضی , ,
تاریخ : شنبه 12 اسفند 1391
نویسنده : محمد حسین حیدری
 

       

کلیه ی دروس

از لینک زیر pdf فرمول های ریاضی را می توانید دانلود کنید



|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
موضوعات مرتبط: ریاضی , ,
تاریخ : شنبه 12 اسفند 1391
نویسنده : محمد حسین حیدری

 


     
1 نقض قانون ماكس پلانك در فواصل كوتاه

2 تك ‌قطبي مغناطيسي، نويدبخش پايان فيزيك؟
 
3 متن کامل مقاله مهم «اندرو وایلز»(سال ۱۹۹۵) در اثبات قضیه آخر فرما در ۱۰۹ صفحه (با قالب pdf )
 
4 اثبات متعالی بودن دو عدد پی و e
 
5 صورت کوتاهی از اثبات آخرین قضیه فرما:
 
6 آخرین قضییه فرما برای مکعبها:    
7 اطلاعيه در خصوص معدل معيار جهت انتخاب واحد    
8 منطق ریاضی
 
9 تئوری بازی ها
 
10 نظريه كاتاستروف و كاربرد آن در اقتصاد
 
11 هندسه
 
12 جهان فرکتالي است    
13 بخش پذیری بر«7»
 
14 تجربیات وارینگ    
15 حدس گلدباخ  
۱6 پارادوكس ها در نظريه ي مجموعه ها

17 آيا ابوريحان بيروني از گردش زمين به دور خورشيد آگاه بود؟
 
18 هندسه فراکتال
 
19 عدد پی
 
20 نظریه مجموعه ها
 
21 کاربرد ریاضیات در اقتصاد
 
22 منطق فازی
 
23 تاريخچه احتمال
 
24 اسرار بي نهايت
 
25 رياضيات مختص فيزيك چيست ؟    
26 توسعه رسم هندسي ستاره داوود در صفحه و فضا ( خوشه آفرينش )    
27 تركيب تناسب طلايی يا توالی فيبوناچي در ستاره‌ داوود توسعه يافته  
28 رابطه ی ریاضی فاصله ی سیارات تا خورشید
 
29 حدس های گلدباخ    
30 کاربرد مثلث در موسیقی    
31 تصاعد !!
 
32 یک کاغذ را چند بار می توان تا کرد؟    
33 فازي(Fuzzy) چيست؟
 
34 اعداد اول، اعداد اول مرسن، بزرگترین عدد اول کشف شده
 
35 هندسه دوجيني و موسيقي    
36 منطق فازی، منطق بكارگرفته شده در بیشتر آیات قرآن    
37 جدول سودوكو
 
38 فرمول رياضي    
39 ثابت كاپركار    
40 رياضيات در فضاي نانو
 
41 ذرات بنيادين خلا و ضد مواد
 
42 ارائه توضيحي بر پايه رياضيات براي علل درخشش الماس    
43 اعداد گنگ (Irrational numbers)
 
44 اعداد اول
 
45 محاسبات كوانتومي
 
46 رياضيات مالي
 
 

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ : جمعه 11 اسفند 1391
نویسنده : محمد حسین حیدری

آیا شما به دنبال بازیهای آنلاین ریاضی به صورت رایگان هستید؟ در math playشما می توانید طیف گسترده ای از بازیهای آنلاین سر گرم کننده پیدا کنید.اکثر بازی ها برای سالهای ابتدایی و راهنمایی مناسب است.آنها با سطح کلاس و محتوا و نوع بازی سازمان یافته است.

این بازی ها برای دانش آموزان و معلمینی که مدارسشان به سایت اینترنتی مجهز است می تواند مورد استفاده قرار بگیرد.

دانش آموزان می توانند ریاضی را از طریق این بازی های سرگرم کننده و تعاملی یاد بگیرید.

در جدول زیر بعضی از عنوانهای این بازی رو آورده شده است.

بازی ریاضی ابتدایی

Elementary Math Games 

بازی ریاضی مدرسه راهنمایی

Middle School Math Games

بازی ریاضی جبر

Algebra Math Games  

بازی ریاضی هندسه

Geometry Math Games

بازی معادله

Equation Games

بازی اعداد صحیح

Integer Games

پازل جستجوی کلمات ریاضی به صورت آنلاین و رایگان

Free Online Math Word Search Puzzles

پازل جستجوی کلمات ریاضی قابل چاپ

Printable Math Word Search Puzzles

بازی ریاضی های کلاس

Classroom Math Games

بازیهای ریاضی اعداد صحیح

Interactive Math Games

بازیهای استدلال ریاضی

Math Logic Games

بازیهای پول آنلاین

Online Money Games

ماشین حساب گرافیکی آنلاین

Online Graphic Calculator

حتما به این سایت پر از بازی سری بزنید .

www.math-play.com

 


|
امتیاز مطلب : 3
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ : جمعه 11 اسفند 1391
نویسنده : محمد حسین حیدری

اندیشه های زیبا در هزار و یک مسئله ریاضی

ورود


|
امتیاز مطلب : 4
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
موضوعات مرتبط: ریاضی , ,
تاریخ : جمعه 11 اسفند 1391
نویسنده : محمد حسین حیدری

    دانلود فقط با کلیک روی علامت پایین          

                                                               

 

 

      


|
امتیاز مطلب : 2
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
موضوعات مرتبط: ریاضی , ,
تاریخ : جمعه 11 اسفند 1391
نویسنده : محمد حسین حیدری

دانلود پاورپونت گیاهان عجیب                                                               

 

 

                                       



|
امتیاز مطلب : 3
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
موضوعات مرتبط: درسی , ,
تاریخ : جمعه 11 اسفند 1391
نویسنده : محمد حسین حیدری

برای اینکه بیشتر در مورد فیزیک بدانید به این سایت مراجعه کنید

phicicnovin.loxblog.com


|
امتیاز مطلب : 3
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
موضوعات مرتبط: همه چیز در مورد فیزیک فیزیک , ,
تاریخ : جمعه 11 اسفند 1391
نویسنده : محمد حسین حیدری


Picture of Northern Lights

Picture of Aurora Borealis Watching

Picture of Aurora Borealis Location

Picture of Dempster Aurora


|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
موضوعات مرتبط: همه چیز در مورد فیزیک فیزیک , ,
تاریخ : جمعه 11 اسفند 1391
نویسنده : محمد حسین حیدری

برای دریافت سوالات روی دریافت فایل کلیک کنید                                                                                                     


|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
موضوعات مرتبط: درسی , ,
تاریخ : جمعه 11 اسفند 1391
نویسنده : محمد حسین حیدری

برای دانلود روی دریافت فایل کلیک کنید
نکته رمز فایل:MOHAMMAD79.12        
                          


|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ : جمعه 11 اسفند 1391
نویسنده : محمد حسین حیدری

برای دریافت فایل مربوط به شکست نور روی من کلیک کن :                       


|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ : جمعه 11 اسفند 1391
نویسنده : محمد حسین حیدری

فيزيك فصل دو - نور

 

نور صورتي از انرژي تابشي است كه با سرعت 300000 كيلومتر بر ثانيه درفضا سير مي كند.

فرايند نور:
1- موجب ديدن اجسام مي شود.
2- موجب عمل غذاسازي گياهان مي شود.
3- باعث كاركردن كليه وسايل نوري مي شود.

4- موجب تغيير رنگ لباس و پارچه مي شود.

براي آنكه جسمي ديده شود، بايد از آن جسم نور به چشم برسد، بنابر اين جسم يا بايد از خودش نور تابش كند و يا نورهايي را كه برآن تابيده شده است، به طرف چشم بيننده بازتاب دهد.
به همين دليل اجسام به دو دسته تقسيم مي شوند.
1- اجسام منير يا چشمه ي نور: اجسامي كه از خود نور توليد مي كنند. مانند خورشيد، لامپ روشن، شمع روشن، چوب در حال سوختن
2- اجسام غير منير: اين اجسام از خود نوري تابش نمي كنند، بلكه نوري را كه از چشمه هاي نور به آن ها تابيده است به طرف چشم، باز مي گردانند، در نتيجه ما مي توانيم آن ها را ببينيم.

انواع چشمه ي نور:
1- چشمه ي گسترده نور: يك شي نوراني نظير خورشيد، چراغ روشن، شعله ي شمع را چشمه ي نور گسترده مي ناميم.

 


2- چشمه نور نقطه اي: اگر صفحه اي از مقوا را كه روي آن روزنه ي كوچكي ايجاد شده است، درمقابل چراغ روشني قراردهيم، نور چراغ پس از گذشتن از روزنه منتشر مي شود و روزنه مانند يك چشمه نور كوچك عمل مي كند كه به آن چشمه ي نقطه اي نور مي گويند.



تقسيم بندي اجسام غير منير از نظر عبور نور از آنها:
1- اجسام شفاف :
اجسامي كه نور از آن ها عبور مي كند مانند شيشه – هوا – آب


2- اجسام نيمه شفاف : اجسامي كه نور از آن ها عبور مي كند ولي از پشت آن ها اجسام ديگر به طور واضح ديده نمي شوند. مانند شيشه هاي مات – كاغذ كالك
3- اجسام كدر اجسامي كه نور از آن ها عبور نمي كند.مانند آجر-مقوا-چوب و ....

نور به خط راست منتشر مي شود.
چند دليل مهم براي اثبات اين موضوع:
1- عبور نور از لابه لاي شاخ و برگ درختان


2- تشكيل سايه

 

 

3- خورشيد گرفتگي
4- ماه گرفتگي

سايه چگونه تشكيل مي شود؟ اگر جسم كدري در مقابل منبع نوري قرار گيرد در پشت جسم محوطه ي تاريكي بوجود مي آيد كه به آن سايه مي گويند.

 

راههاي تشكيل سايه :

1- تشكيل سايه به وسيله چشمه ي نقطه اي نور: در اين حالت فقط سايه كامل ايجاد مي شود و مرز مشخصي بين تاريكي و روشنايي وجود دارد.
نكته: قطر سايه به فاصله ي چشمه ي نور تا جسم كدر و پرده بستگي دارد.
نكته: هر گاه چشمه ي نور به جسم كدر نزديك شود قطر سايه بزرگتر مي شود و هرگاه چشمه ي نور را از جسم كدر دور كنيم قطر سايه كوچك تر مي شود.


هر گاه سايه به وسيله ي چشمه ي نقطه اي تشكيل شود بين قطر سايه و قطر جسم كدر رابطه ي زير وجود دارد.



مثال : جسمي به طول 10CM در فاصله ي 5CM از يك منبع نقطه اي نور قراردارد. اگر فاصله ي پرده تا منبع

نور 60CM باشد، در اين صورت طول سايه چقدر است؟

AB=10CM
OH=5CM

OH'=60CM

?=A'B'

 


2- تشكيل سايه به وسيله چشمه ي گسترده نور: در اين حالت علاوه بر سايه كامل، نيم سايه نيز ديده مي شود.


     - خورشيد گرفتگي (كسوف): هر گاه در چرخش ماه به دور زمين و هر دو به دور خورشيد، مركز آن سه (ماه،زمين،خورشيد) روي يك خط راست واقع شود به طوري كه ماه در وسط باشد، ماه جلوي نور خورشيد را مي گيرد و سايه آن روي زمين مي افتد در نتيجه كساني كه در سايه ي ماه قرار دارند خورشيد را تاريك مي بينند. در اين صورت مي گوييم، خورشيد گرفتگي رخ داده است.


    - ماه گرفتگي: اگر زمين بين ماه و خورشيد قرار گيرد، زمين جلوي نور خورشيد را مي گيرد و سايه آن روي ماه مي افتد و آن را تاريك مي كند. در اين صورت مي گوييم ماه گرفتگي رخ داده است.


   بازتاب نور :  برگشت نور از سطح يك جسم را بازتاب مي گويند.

انواع بازتاب نور:
1- بازتاب منظم: اين بازتابش در سطوح بسيار صاف صورت مي گيرد. در اين صورت پرتوهاي نور به طور موازي به سطح تابيده و به طور موازي در يك جهت بازتاب مي شوند. در اين نوع بازتاب همواره تصويري واضح و روشن ايجاد مي شود. مانند آينه

 

 

2- بازتاب نامنظم: هرگاه يك دسته پرتو موازي نور به سطح ناهمواري برخورد كند به صورت پرتوهاي غير موازي و در جهات متفاوت بازتاب مي شوند. دراين نوع بازتابش تصوير اشياء مبهم و نامشخص است.

 

 

اصل انعكاس: در بازتاب نور از سطح يك جسم، همواره زاويه تابش و بازتاب برابرند.


نكته 1: پرتو تابش: پرتو نوري كه به سطح مي تابد.(I)
نكته2: پرتو بازتابش: پرتو بازگشته از سطح را مي گويند.(R)
نكته3: زاويه تابش: زاويه بين پرتو تابش و خط عمود را مي گويند.(i)
نكته4: زاويه بازتابش: زاويه بين پرتو بازتاب و خط عمود را گويند.(r)
نكته5: زاويه آلفا
α : زاويه بين پرتو تابش و سطح آينه را گويند.
نكته6: زاويه بتا
α : زوايه بين پرتو بازتاب و سطح آينه را گويند.
نكته7: زاويه تابش متمم زاويه
α است. يعني
نكته8: زاويه باز تابش متمم زاويه
 β  است. يعني

انواع دسته اشعه (پرتو) نوراني:
1- دسته پرتو موازي: اين پرتوها همانطور كه از اسمشان پيدا است با هم موازي هستند.


2- دسته پرتو همگرا: پرتوهايي هستند كه در آن شعاع هاي نور در جهت انتشار به هم نزديك مي شوند و در يك نقطه به هم مي رسند.


3- دسته پرتو واگرا: پرتوهايي كه در آن شعاع هاي نور در جهت انتشار از هم دور مي شوند.


پرتوهاي حقيقي:

پرتوهاي تابش و بازتابش كه به چشم مي رسند را پرتوهاي حقيقي مي گويند.

پرتوهاي مجازي:

امتداد پرتوهاي واگرايي كه از سطح آينه بازتاب مي شوند(در پشت آينه) پرتوهاي مجازي گفته مي شود.

تصوير حقيقي:

 زماني تشكيل مي شود كه پرتوهاي تابش شده از يك نقطه شي پس از برخورد به آينه يا عدسي در نقطه اي ديگر به هم برسند. تصوير حقيقي بر روي پرده تشكيل مي شود.


تصوير مجازي:

 تصويري كه پرتوهاي مجازي در پشت آينه به وجود مي آورند را مي گويند.تصوير مجازي بر روي پرده تشكيل نمي شود.


آينه:

قطعات شيشه اي كه پشت آنها نقره اندود يا جيوه اندود شده است و مي توانند نور را بازتاب دهند بازتاب از سطح آينه منظم است.


ويژگي هاي تصوير در آينه تخت
1- تصوير مجازي
2- تصوير مستقيم
3- تصوير برگردان(وارون جانبي)
4- طول تصوير با طول جسم برابر است.
5- فاصله تصوير تا آينه با فاصله ي جسم تا آينه برابر است.

 

كاربرد آينه ي تخت:
1- استفاده از تصوير مستقيم آن در خانه و وسايل نقليه
2- استفاده از آينه براي ارسال علايم مخابراتي به فاصله دور
3- استفاده از آينه ي تخت براي اندازه گيري سرعت نور و وسايل نور بازتابي (تلسكوپ بازتابي)
4- پريسكوپ:
اين دستگاه از لوله اي تشكيل شده كه در دو طرف آن دو آينه ي تخت موازي نصب شده كه هر يك از اين آينه ها با محور آينه زوايه 45 درجه مي سازد. هر تصويري كه در يكي از اين آينه ها ديده مي شود در ديگري نيز مشاهده مي شود.

انتقال آينه ي تخت:

 هرگاه جسمي در برابر آينه ي تختي قرار گيرد، تصوير مجازي آن در آينه ديده مي شود. چنانچه آينه به اندازه d جابه جا شود. تصوير به اندازه 2d نسبت به جسم جابه جا مي شود.


اگر آينه ثابت باشد و جسم به اندازه d نسبت به آينه جا به جا شود تصوير نسبت به جسم به اندازه d جا به جا مي شود.

سرعت انتقال تصوير:

 سرعت انتقال تصوير در آينه ي تخت در حالتي كه آينه ثابت باشد و جسم با سرعت V در راستاي عمود بر سطح آينه حركت كند، نسبت به مكان اوليه اش برابر V است.
در حالي كه جسم ساكن باشد و آينه در راستاي عمود بر سطح آينه با سرعت V حركت كند، سرعت انتقال تصوير در آينه نسبت به مكان اوليه اش برابر 2V خواهد بود.
در حالي كه جسم و آينه هر يك با سرعت V به طرف هم حركت كنند، سرعت انتقال تصوير در آينه نسبت به مكان اوليه اش برابر 3Vخواهد بود.

تصوير در آينه هاي متقاطع:

 هر گاه جسم روشني در فضاي بين دو آينه ي متقاطع قرار گيرد پرتوهايي از جسم به هر يك از دو آينه مي تابد و دو تصوير مجازي به وجود مي آورد. اگر پرتوها پس از باز تابش هاي متوالي به آينه برخورد كنند تصويرهاي ديگري نمايان مي شود. هر چه زاويه بين دوآينه α كوچكتر باشد تعداد اين تصويرها بيش تر است. تعداد تصويرها (n) از رابطه ي زير به دست مي آيد.


نكته: در حالتي كه دو آينه موازي باشند 0=α تعداد تصاوير بي نهايت زياد است.

 

آينه هاي كروي:

الف) آينه مقعر(كاو): اگر سطح داخلي آينه بازتاب كننده باشد، به آن آينه كاو مي گويند.
نكته 1: اگر يك دسته پرتو نور موازي به آينه كاو بتابد پرتوهاي بازتابيده در يك نقطه به نام كانون حقيقي به هم مي رسند.
كانون با حرف F نمايش داده مي شود.
به فاصله كانون تا آينه، فاصله كانوني مي گويند و با حرف f نمايش مي دهند.


نكته2: آينه هاي كاو مي توانند از يك جسم هم تصوير مجازي و هم تصوير حقيقي ايجاد كنند.
تشكيل تصوير حقيقي يا مجازي، بستگي به فاصله جسم از آينه هاي كاو دارد. هر چه جسم به آينه نزديك تر باشد، تصوير در فاصله اي دورتر ايجاد مي شود و هرچه جسم را از آينه دور كنيم تصوير به آينه نزديك تر مي شود.

ب) آينه ي كوژ: اگر سطح خارجي آينه بازتاب كننده باشد، آن را آينه ي كوژ مي گويند.
نكته1: هرگاه پرتوهاي نور موازي محور اصلي به آينه محدب بتابد، طوري باز مي تابد كه امتداد پرتوهاي بازتاب از يك نقطه روي محور اصلي مي گذرند. اين نقطه را كانون اصلي آينه ي محدب مي نامند. كانون آينه محدب مجازي است.


نكته 2: تصوير در آينه ي محدب همواره مجازي، كوچك تر از جسم و مستقيم خواهد بود.


شكست نور:
وقتي نور به جسمي مي تابد، مقداري از آن نور بازتاب مي شود، مقداري نيز از جسم عبور مي كند،
اما جسم هاي شفاف مانند هوا، آب، شيشه، طلق هاي پلاستيكي شفاف نور را به خوبي از خود عبور مي دهند.

 


نور در يك محيط معين در مسير مستقيم حركت مي كند.
اگر در مسير نور يك قطعه جسم شفاف عمود در مسير نور قرار گيرد، مسير نور در هنگام عبور از جسم هم چنان مستقيم خواهد بود.


اما اگر نور در مسير خود، با زوايه اي ديگر به يك جسم شفاف (مثلا شيشه) برخورد كند، هنگام ورود به شيشه مسير حركتش مقداري كج مي شود. به اين پديده شكست نور مي گويند.


نور در يك محيط معين، به صورت مستقيم و با سرعت ثابت حركت مي كند، هرگاه محيط تغيير كند، سرعت نور نيز تغيير كرده و نور منحرف مي شود و در مسير جديد به خط راست حركت مي كند.
تغيير مسير پرتو نور به هنگام عبور از يك محيط شفاف به محيط شفاف ديگر را شكست نور مي گويند.

زاويه تابش: زاويه اي بين پرتو تابش و خط عمود (i)
زاويه شكست: زاويه اي بين پرتو شكست و خط عمود (r)

رابطه ي زاويه تابش و زاويه ي شكست:
1- اگر پرتو تابش عمود بر سطح مشترك بين دو محيط باشد،(يعني زاويه آن با خط عمود برابر صفر باشد) در اين صورت نور بدون شكست وارد محيط دوم شده و منحرف نمي شود.


2- اگر پرتو تابش از محيط رقيق وارد محيط غليظ شود در اين حالت پرتو شكست به خط عمود نزديك مي شود يعني زاويه شكست از زاويه ي تابش كوچك تر مي شود.


3- اگر پرتو تابش از محيط غليظ وارد محيط رقيق شود، در اين حالت پرتو شكست از خط عمود دورتر مي شود و زاويه ي شكست از زاويه ي تابش بزرگ تر مي شود.


علت شكست نور:
علت شكست نور، متفاوت بودن سرعت نور در محيط هاي مختلف است. سرعت نور در خلا يا هوا در حدود است اما وقتيكه وارد آب مي شود، سرعت آن به حدود كيلومتر بر ثانيه مي رسد. سرعت نور در شيشه(كه غليظ تر از آب است) كم تر و در حدود  است. اين تفاوت سرعت نور سبب مي شود كه راستاي پرتوهاي نور هنگام عبور از يك محيط به محيط ديگر، شكسته شود و پديده شكست نور اتفاق بيفتد.


عمق ظاهري، عمق واقعي:
هنگامي كه از هوا به جسمي در داخل آب نگاه كنيم آن جسم به سطح آب نزديكتر و وقتي از داخل آب به جسمي در هوا نگاه كنيم، دورتر به نظر مي رسد. وقتي نور به طور مايل از يك محيط شفاف وارد محيط شفاف ديگر مي شود، در مرز مشترك دو محيط، تغيير مي دهد(شكسته مي شود) همين عامل سبب بالاتر ديده شدن جسم نسبت به سطح واقعي گردد.


منشور:
قطعه اي مثلثي شكل است كه از يك ماده شفاف مثل شيشه يا پلاستيك هاي بي رنگ ساخته مي شود. وقتي پرتوهاي نور به يكي از ديواره هاي منشور برخورد مي كند و به آن وارد مي شود، در اثر پديده ي شكست مسيرش تغيير مي كند. اين پرتو هنگام خروج از ديواره ي ديگر منشور نيز، دچار تغيير مي شود.


آزمايش نيوتن:
هرگاه شعاع نور سفيدي بر يك وجه منشور شيشه اي كه قاعده ي آن به شكل مثلث است بتابانيم، نور سفيد تجزيه شده و پرتوهاي خروجي از منشور بر روي پرده طيف رنگيني از هفت رنگ قرمز، نارنجي، زرد، سبز، آبي، نيلي و بنفش را تشكيل مي دهد. علت اين پديده آن است كه ميزان شكست نورهاي رنگي مختلف، با هم يكسان نيست.  هرگاه نور سفيد وارد منشور شود،  تغيير مسير رنگ هاي  تشكيل  دهنده ي نور سفيد از قرمز تا بنفش بيش تر شده و به هنگام خروج از منشور رنگ هاي مختلف نور سفيد از يكديگر جدا مي شوند.
جداسازي رنگ هاي نور سفيد به وسيله ي منشور را پاشيدگي نور (پاشيده شدن) مي گويند.

 


به مجموعه نورهاي رنگي كه از پاشيده شدن نور در منشور به وجود مي آيد طيف نور گفته مي شود.
عدسي ها:

اگر دو منشور را مطابق شكل هاي مقابل به هم بچسبانيم و سطح آن ها را به صورت خميده تراش دهيم، عدسي به وجود مي آيد.


عدسي ها مانند منشور مي تواند جهت پرتوهاي نور را تغيير دهد، همين امر سبب مي شود اجسام از پشت عدسي به صورتهاي مختلف ديده شوند.

انواع عدسي:
1- عدسي همگرا(محدب يا كوژ) ضخامت وسط اين عدسي بيش تر از ضخامت كناره هاي آن است.
اين نوع عدسي پرتوهاي نور موازي را شكسته و در يك نقطه متمركز مي كند يا به عبارت ديگر پرتوهاي نور را به يكديگر نزديك مي كند.
2- عدسي واگرا (مقعر يا كاو) ضخامت وسط اين عدسي كم تر از ضخامت كناره هاي آن است.
اين نوع عدسي پرتوهاي نور موازي را شكسته و آنها را واگرا مي نمايد به عبارت ديگر پرتوهاي نور را از يكديگر دور مي كند.



عدسي همگرا:

 


اين نقطه كانون عدسي(ذره بين)است. اگر فاصله ي بين عدسي تا صفحه ي كاغذ را اندازه بگيريد، اين فاصله را فاصله كانوني عدسي گويند.
هرگاه يك دسته پرتو نور موازي با محور اصلي به عدسي همگرا بتابد پس از عبور از عدسي شكسته شده و پرتوها در يك نقطه يكديگر را قطع مي كنند. اين نقطه كانون اصلي عدسي بوده و با F نمايش داده مي شود.


فاصله ي بين كانون و مركز نوري عدسي را فاصله ي كانوني عدسي مي گويند و با علامت (f) نمايش مي دهند.
نكته: عدسي هاي همگرا هم تصوير حقيقي و هم تصوير مجازي ايجاد مي كنند.
ويژگي هاي تصوير در عدسي همگرا بستگي به فاصله شي از عدسي و فاصله ي كانوني دارد.

عدسي واگرا:

 هر گاه پرتوهايي موازي محور اصلي به عدسي واگرا بتابد پس از شكست و عبور از عدسي طوري از هم دور مي شوند كه امتداد آن ها از يك نقطه روي محور اصلي بگذرند. اين نقطه را كانون عدسي واگرا مي نامند.
نكته: عدسي ها واگرا همواره تصويري مجازي، مستقيم، كوچك تر از جسم و نزديك تر(در همان طرف شي) ايجاد مي كند.

 

 

نسخه ی PDF

 


|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ : پنج شنبه 10 اسفند 1391
نویسنده : محمد حسین حیدری

http://vatandownload.com/image/img/lmwr9yi815top7xmpxx6.jpg

دانلود آموزش تناسب اندام و از بین بردن چربی های شکم در 90 روز! 
  7 دی وی دی

چاقی و ورزش نکردن در حال حاضر یکی از مشکلاتی است که در کشور هایی مثل ایران به موضوع جدی تبدیل شده است . شاید در نگاه اول موضوع زیاد جدی به نظر نرسد ولی وقتی ورزش در برنامه ریزی روزانه ی اکثر افراد جایی ندارد بعد از مدتی به دلیل کمبود فعالیت , چربی ها ی اضافه روی لایه ی شکم را گرفته و به مشکل جدی به نام چاقی تبدیل میشود که مبدا اکثر بیماری های قبلی میباشد . ولی راه حل چیست ؟ چرا به جای  استفاده از قرص های لاغری و مواد شیمیایی  و رژیم های غذایی فشرده وقتی برای ورزش کردن نداشته قرار ندهیم !؟ اگر برای رفتن به باشگاه ها وقت کافی ندارید حتما این ارسال  را دریافت کرده و از آموزش های آن استفاده کنید .

امروز وطن دانلود در راستای آموزش های ویدئویی برای لاغری و تناسب اندام مجموعه ی کامل و بی نظیری را برای دانلود قرار داده است که با مشاهده ی آن شما در 90 روز میتوانید با ورزش های منظم و برنامه ریزی شده چربی های اضافه ی لایه ی شکم خود را از بین ببرید و کاهش وزن چشم گیری داشته باشید . 

Reveal به عنوان یکی از برترین آموزش های تناسب اندام با انجام ورزش هایی برای 
عضلات شکم در زوایای مختلف بهترین ورزش ها را برای از بین بردن چربی های اضافه به شما آموزش میدهد . امیدواریم مورد پسند واقع شود . 

این مجموعه بی نظیر شامل : 

ب

خش اول:تمرین در آب  ( حدود 15 دقیقه  )
بخش دوم:چربی سوزی به روش Abs( حدود 40 دقیقه )
بخش سوم:تمرین های قدرتی ( حدود 30 دقیقه )
بخش چهارم:تمرین های کشششی( حدود 60 دقیقه )
بخش پنجم:از بین بردن چاقی به روشAbs( حدود 40 دقیقه )
بخش ششم:تمرین های قدرتی ۲( حدود 30 دقیقه )
بخش هفتم:تمرین های استقامتی( حدود 30 دقیقه )

ادامه مطلب دانلود رایگان آموزش تناسب اندام و از بین بردن چربی های عظلات شکم در 90 روز!


|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0

صفحه قبل 1 2 3 4 5 ... 6 صفحه بعد

آخرین مطالب

/
به وبلاگ من خوش آمدید اسم من محمد حسین حیدری دانش اموز مدرسه ی تیز هوشان شهید باهنر 4 هستم